Kan man dumpe afgangsprøven?

Over 5 % af eleverne ”dumper” eller rettere opnår ikke karakteren 02 i faget matematik. Tager man elever, som ikke har aflagt prøven med, stiger tallet til 15 %. Til sammenligning er det ”kun” 1 % af eleverne, som ikke opnår karakteren 02 i dansk.
Kilde: Danmarks statistik

Eksamenstiden står for døren og den tredje maj vil de danske folkeskoleelever sidde til den skriftlige afgangsprøven i matematik. Prøven består af en prøve uden hjælpemidler (1 time) og en prøve med hjælpemidler (3 timer).
For nogle elever er afgangsprøven nærmere en eksamen, da eleverne i dag skal bruge et gennemsnit på 02 i fagene dansk og matematik for at kunne komme direkte ind på en erhvervsuddannelse. Men det hedder nu stadig en afgangsprøve, da eleverne får et afgangsbevis og stadig kan søge ind via en optagelsesprøve på erhvervsskolerne.

Der findes mange årsager til eleverne har det svært ved matematikprøven.
For eksempel koncentrationsproblemer, matematikangst og neurologiske handicap være årsag til, at nogle elever ikke lykkes med matematik. Fælles for disse eksempler er, at der heldigvis kan gøres noget ved vanskelighederne.
For elever i 9. og 10. klasse, som skal til afgangsprøve om mindre end to måneder handler det om at få udviklet nogle problemløsningsstrategier og få arbejdet med hjælpemidler, så de bliver forberedt bedst muligt til prøven.

Værd at vide inden prøven
1. Vidste du, at prøven med hjælpemidler er bygget op, således at opgavernes sværhedsgrad stiger jo længere du når ned i de enkelte opgaver. Eksempelvis er opgave 1.1 nemmere end 1.4.

2. Lykkes det eleven at regne de første opgaver i hver kapitel rigtigt, eksempelvis 1.1, 2.1, 3.1 osv., vil de opnå karakteren 02.
3. Der foreligger to eksempelprøver fra undervisningsministeriet, som tidligere har været brugt som afgangsprøver og derfor kan benyttes som god træning. Link: eksempel.testogprøver.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Telefon:
  • Facebook:

    Vores

  • CVR: