Fra at tælle til at regne

Omkring 1. klassetrin lærer børn at lægge sammen ved at tælle med fysiske genstande eller fingrene. Hvilket er ganske naturligt og helt almindeligt på dette udviklingsstadie. I løbet af indskolingen, dvs. 2. og 3. klasse, skal eleverne i imidlertid gerne udvikle deres strategier fra at tælle til at regne.

Fra 4. klassetrin består matematikopgaverne af mere tekst samtidig med at kompleksiteten stiger, så det ikke længere er et enkelt regnestykke eleverne skal løse. Derfor bliver tællestrategierne for langsomme og primitive at benytte. De overbelaster arbejdshukommelsen, idet eleverne vil bruge alt deres energi på at tælle sig frem til svaret på en enkel opgave, mens de går glip af vigtig læring.

Hvis eleverne ikke får udviklet regnestrategier er der stor risiko for, at de havner i matematikvanskeligheder og får dermed svært ved at følge med i matematikundervisningen.

Forskningen viser, at ca. 100 % af elever i matematikvanskeligheder bruger primitive tællestrategier gennem hele skoleforløbet. Mens deres jævnaldrende klassekammerater udvikler flere og smartere strategier op gennem skoleperioden, vil elever i vanskeligheder benytte de samme primitive strategier. Effektiv strategibrug kan læres gennem undervisning. Systematisk strategioplæring har positivt indflydelse på udviklingen af matematisk kompetence.

Tæller dit barn stadig på fingere i 4. klasse, så er der grund til arbejde med udviklingen af effektive regnestrategier. Vi kan hjælpe børn fra 2. klasse og op til voksne med at udvikle regnestrategier.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Telefon:
  • Facebook:

    Vores

  • CVR: