Strategier

Strategi betyder i matematisk forstand en teknik til at løse en opgave. For at kunne løse en bestemt opgave må man have forskellige specifikke strategier. Disse strategier kan opdeles i to:
  • Effektive regnestrategier, også kaldet retrievalstrategier.
  • Primitive tællestrategier, også kaldet backupstrategier.

Effektive regnestrategier

Disse strategier er kendetegnet ved at være hurtige og effektive. Svaret hentes nærmest automatisk fra hukommelse. Enten kender eleven svaret eller også bruges et delsvar, som hjælp til hurtigt at finde frem til svaret. Eksempler på effektive additionsstrategier ved regnestykket: 7 + 5:
  • ”Jeg ved det bare”. Eleven genkender umiddelbart opgaven og hiver facit frem fra langtidshukommelsen.
  • Tvillingetal-strategien. Eleven ved at 5+5=10. Det er så bare to mere, da 7 er to større end 5.
  • Gode venner-strategien. Eleven ved at 7 og 3 er gode venner. Derfor kan man sige 7+3+2.

Primitive tællestrategier

Det er strategier, som simple tælle på fingre, bruge streger på et stykke papir eller andet til at tælle med. Svaret kan altså ikke bare hentes fra hukommelsen, hvilket betyder, at eleven ofte finder frem til svaret på en langsom, synlig og oftest hørbar metode.

Eksempler på primitive additionsstrategier ved regnestykket 4+5:

  • Tælle alt og forfra igen strategien. Eleven tæller først ”1,2,3,4” på fingrene med en hånd. Eleven tæller derefter med den anden hånd ”1” og på”2,3,4,5”. Til sidst tæller eleven alle fingrene forfra igen ”1,2,3,4,5,6,7,8,9”.
  • Tælle alt strategien. Eleven tæller fortløbende ”1,2,3,4” og fortsætter ”5,6,7,8,9”.
  • Tælle videre strategien. Eleven tæller videre fra det første tal ”5,6,7,8,9”.
Det er utrolig vigtig, at eleverne IKKE benytter primitive tællestrategier op gennem hele indskolingsperioden (1.-3. klasse). Disse primitive strategier belaster nemlig arbejdshukommelsen i sådan en grad, at eleverne vil miste overblikket. Når de senere i skoleforløbet møder sværere matematikopgaver, vil de bruge alt, deres energi på at finde svaret på en enkel opgave, hvilket vil resultere i, at de går glip af vigtig læring og dermed kommer i større og større vanskeligheder.
En traditionel indlært regnemetode er ikke altid den bedste løsning. For eksempel ved regnestykket 78-19 er det ikke hensigtsmæssig at opstille tallene under hinanden og trække fra ved ” at låne ” osv. Det vil være smartere at benytte strategien 78-20 og så lægge en til, så man får 59.
Ca. 100 % af elever i matematikvanskeligheder bruger primitive tællestrategier gennem hele skoleforløbet (Snorre Ostad). Mens deres jævnaldrende klassekammerater udvikler flere og smartere strategier op gennem skoleperioden, vil elever i vanskeligheder benytte de samme primitive strategier. Effektiv strategibrug kan læres gennem undervisning. Systematisk strategioplæring har positivt indflydelse på udviklingen af matematisk kompetence.
  • Telefon:
  • Facebook:

    Vores

  • CVR: