Didaktisk perspektiv: Didaktisk set knyttes matematikvanskeligheder sammen med ustrukturerede og ensformige undervisningsformer. Pga. lærerens manglende kompetencer oplever eleven vanskeligheder ved matematik trods normal intelligens. Traditionel undervisning bliver ofte nævnt som årsag til vanskeligheder, altså hvor svarene på lektien bliver gennemgået, efterfulgt af en hurtig forklaring af nye opgaver og til sidst individuel opgaveløsning og så om igen. Denne type undervisning sammenkoblet med fokus på udenadslære og færdighedsregning kan resultere i vanskeligheder.
Sociologisk perspektiv: Her taler man om miljøpåvirkning. Det kan være eleven er blevet understimuleret og derfor mangler konkrete erfaringer og begreber for at lære matematik. Der er desuden fokus på forældrenes evt. negative holdning til faget, som ligeledes har stor betydning for elevernes læring.
Talblindhed ligger i det neurologiske perspektiv og drejer sig mere om den specifikke vanskelighed, forstået som specifikke problemer med tal og størrelser. Disse elever er kendetegnet ved at være normalt begavede på alle andre områder og kan ligeledes være gode til kompleks matematik.